الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

فهرست محتوا

الگوی شمعی اطلاعات متعددی را به ما ارایه می دهد. بدنه ی شمع در واقع گویای قدرت لحظه ای خریدار و فروشنده را به ما نشان می دهد. 


الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟

هنگامی که به الگوی قیمتی سهام و یا سایر محصولات مالی نگاه می کنیم در واقع با یک الگوی شمعی روبرو هستیم.

چگونه از الگوی شمعی استفاده کنیم؟

الگوی شمعی اطلاعات متعددی را به ما ارایه می دهد. بدنه ی شمع در واقع گویای قدرت لحظه ای خریدار و فروشنده را به ما نشان می دهد. هنگامی که خریدار قوی باشد می تواند مقدار بیش تری خرید کند و طول بدنه ی سفید شمع کشیده تر می شود و هنگامی که فروشنده قدرت بیش تری دارد قسمت مشکی بدنه شمع طول بیش تری خواهد داشت.

الگو شمعی

معمولا هر یک یا دو بار در ماه بدنه ی شمع به طور غیرطبیعی رشد می کند و دلیل آن نیز افزایش میزان رشد فعالیت های تجاری است. بلندی طول شمع و سایه ی آن نشان دهنده ی پیروی خریداران از جنب و جوش بازار و گویای شتاب آن ها می باشد.

در بعضی مواقع نیز امکان دارد که این افراد از حد طبیعی بازار فراتر روند. هنگامی که طول بدنه ی شمع و سایه ی آن کوتاه باشد می توان به این نتیجه رسید که میزان جنب و جوش خرید و فروش در بازار در یک حد بوده و کسی فراتر از آن نرفته است.

همچنین این حالت نشان دهنده ی این است که بازار مسیر خاصی نداشته و میزان خرید و فروش یکسان است؛ از طرفی همه بازار را به این حالت رها کرده و مایل به تجارت نیستند. کاهش اندازه ی طول شمع در مواردی رخ می دهد که میزان نرخ مبادلات در بین عدد 0.5 درصد و یا پایین تر از قیمت خود باشد. این اتفاق یک یا دو بار در ماه رخ می دهد.

مقاله مرتبط: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

سایه ی کشیده الگوهای شمعی:

باید به شمع بلند یا همان کشیده توجه داشت. طول نسبی شمع می بایست حدود 2 تا 3 درصد قیمت باشد.

هنگامی که طول سایه ی شمع بیش تر یا کم تر باشد و همچنین طول شمع کم تر یا بیش تر از میزان نسبی خود باشد باید نسبت به این تغییرات توجه کرد.

الگوی شمعی

گفته ها بر این است که طول بلند شمع با میزان سایه ی آن حالت عکس دارد. به عنوان مثال طول کشیده و کوتاه سایه شمع نشان دهنده ی این است که قیمت محصولات فروخته شده به حالت آزاد و باز خود بازمی گردد و در نهایت قدرت خریدار نسبت به فروشنده بیش تر خواهد شد. بر همین مبنا قدرت خریدار روز بعد افزایش پیدا می کند.

حالت برعکس این موضوع نیز وجود دارد. با این وجود به این نتیجه می رسید که این توضیحات صحیح و قابل استناد بوده است اما در بعضی مواقع نیز ممکن است این توضیحات گول زننده باشند. چگونه می توان شرایط را مدیریت کرد؛ هنگامی که در ابتدا سایه ی بلند و سپس سایه ی کوتاه ظاهر می شود؟

در راستای سایه ی کشیده بسته شده و  برخلاف بالا قیمت ها به سمت سایه ی بلند کشیده می شود. هیچ فردی قادر نیست بگوید کدام یکی از طول های سایه ها ابتدا ایجاد می شود. حقیقت چیست؟

بر اساس داده های آماری، سایه های کشیده معمولا در قیمت های بالا و سایه های کوتاه در قیمت های پایین ظاهر می شوند. در حقیقت قیمت به سمت سایه ی بلند کشیده می شود. در حالت رو به ترقی، خریدار قدرت و دسترسی بیش تری دارد اما در نهایت به عقب پس زده می شود.

اما در حالت پس رفت، خریدار قدرت و دسترسی بیش تری دارد اما در نهایت عقب زده می شود. همیشه توضیحات صحیح و دقیق نیست، پس بهتر است مراقب باشید. یک الگوی شمعی توضیحاتی کلی به ما می دهد اما اگر چند الگو را باهم داشته باشید به اطلاعات بیش تری دست خواهید یافت.

این موضوع را فراموش نکنید که بسیاری از سرمایه گذاران از قبل تعداد بسیار زیادی الگوی شمعی را مورد بررسی قرار داده اند. بهتر است همیشه تحقیقات را در این زمینه داشته باشید چون در بعضی مواقع ممکن است تمام الگوهای شمعی درست نباشند.