خط روند

خط روند

فهرست محتوا

در کل کلمه ی روند به مسیر افت و خیز قیمت در بازار اشاره دارد. هنگامی که در حالت رو به ترقی از آن استفاده می کنید به آن روند رو به رشد(خط روند رو به بالا) گفته می شود؛ هنگامی که روند تغییر قیمت به طور مداوم در یک مسیر باشد به آن خط روند بلند مدت اطلاق می شود. تغییرات بزرگ و سریع در قیمت را نیز روند قدرتمند می دانند.


تاریخچه ی خط روند:

هنگامی که بازار به روند رو به رشد قوی خود می رسد، پس از گذشت مدتی بازار به حالت منفی خود باز می گردد و عکس این موضوع نیز رخ می دهد.

این چرخه ی تبدیل روند همیشه وجود دارد اما زمان و دوره ی تغییرات آن مشخص نیست. مفهوم این چنین بازارها در کتب 250 سال پیش نوشته شده است اما در آن از کلمه ی خط روند استفاده نشده است. چه عاملی باعث ایخاد خط روند می شود؟

به نظر می آید که جواب به این شکل باشد؛ در حالت رو به رشد بازار، برخی از سرمایه گذاران با اگاهی از رشد بعضی از کالا و یا سهام ها اقدام به خرید آن ها می کنند و پس از مدتی این کالاها رشد قیمت بیش تری را تجربه می کنند.

خط روند

این کالاها به بازار انتقال پیدا می کند و سرمایه گذاران از حضور این کالاها و افزایش قیمت آن ها سود می برند. با رشد قیمت دیگر سرمایه گذاران نیز متوجه رشد قیمت شده و سپس کالا در طیف گسترده ای افزایش قیمت را به خود می بیند.

به نظر عقلانی می آید اما در سال 1950 میلادی بسیاری از اقتصاد دانان توانستند تحقیقاتی را ثبت کنند. این تحقیقات نشان دهنده ی این موضوع بودند که قیمت سهام در الگوهای معمولی تغییر نمی کنند بلکه الگوهای اتفاقی یا همان رندوم(random) باعث تغییر قیمت سهام می شوند. این موضوع هم در دنیای تجارت و هم به صورت آکادمیک بازتاب داده شد، بسیاری از سرمایه گذاران و اقتصاددانان این فرضیه را مورد بررسی قرار دادند و تا 20 سال با این موضوع موافق بودند.

فیلترنویسی ارزدیجیتال

این سرمایه گذاران با این موضوع موافق بودند که قیمت سهام به وسیله ی الگوهای اتفاقی تغییر می کنند و این بدین معنی است که خط روند هیچ گونه ارتباطی با جو روانی سرمایه گذاری و جدال بر سر عرضه و تقاضا وجود ندارد. ای موضوع را نباید فراموش کرد که توضیحات بالا به معنی عدم وجود خط روند نیست.

خط روند در تحلیل تکنیکال

مقاله مرتبط: الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟

یابندگان خط روند:

درصورت یافتن خط روند می توانید از سرمایه گذاری خود سود کنید.در حالت رو به ترقی خرید کرده و در زمان پس رفت اقدام به فروش کنید. در واقع بازار در بعضی مواقع مسیر صاف و مشخصی را طی نخواهد کرد و بر اساس اخبار  و میزان عرضه و تقاضا مسیر خود را دسخوش تغییر می کند. مسیر حرکت بازار یک طیف زیگزاگی را دارد که این طیف نقطه ضعف و نقطه ی قوت بازار را در خود جا داده است.

برای آگاهی از زمان مناسب برای سرمایه گذاری بهتر است سعی کنید تا مسیر دقیق و درست بازار را پیدا کنید و از توجه به حرکت های غیرضروری بازار خودداری کنید.

یکی از روش های پیداکردن مسیر بازار کشیدن خط مستقیمی میان جنبش های بازار است که به آن خط روند گفته می شود.

خط روند صعودی

خط روند رو به بالا و خط روند رو به پایین:

به طور کل دو نوع خط روند وجود دارد. اولی خط روند رو به بالا است که عملکرد در فاز رو به ترقی را بررسی کرده و دومین خط نیز خط روند رو به پایین است که عملکرد روندهای پایین و منفی را مورد بررسی قرار می دهد.  در بعضی مواقع به خط روند رو به بالا خط  حمایتی و به زیرروند خط مقاومتی نیز گفته می شود. هنگامی که بازار در حالت ترقی است خط روند رو به بالا با بررسی پایین ترین قیمت نسبی از کالاها نسبت به قیمت کلی بازار بررسی هایی انجام می دهد. خط روند رو به بالا عملکردی برخلاف خط روند رو به بالا دارد. هنگامی که قیمت از زیر خط روند رو به بالا و یا بالای خط روند رو به پایین عبور کرد، این موضوع نشان دهنده ی سیگنالی برای معکوس کردن خط روند است.

 مقاله مرتبط: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

 خط روند نزولی