NFT در ارزهای دیجیتال

NFT در ارزهای دیجیتال

فهرست محتوا

در عصر ارز های دیجیتال ضرورت شخصی سازی و رعایت کپی رایت باعث ایجاد توکن های غیرمثلی یا همان NFT ها شده است.NFT ها از سال 2014 وجود داشته اند اما به تازگی شهرت بسیار زیادی پیدا کرده اند. یک NFT بیانگر یک دارایی یونیک و منحصر به فرد است که یک عدد یا تعداد محدودی از آن موجود است. با ما باشید تا مفهوم کامل این دسته از توکن هارا برای شما بیان کنیم.


NFT چیست؟

NFT مخفف عبارت Non-fungible tokens است که به معنای توکن غیرمثلی یا دارایی غیرهمتا می باشد. یک واحد منحصر به فرد از دیتا است که از فناوری بلاکچین استفاده می کند و به محتوای دیجیتال ( از ویدیوها گرفته تا آهنگ ها و تصاویر ) اجازه می دهد تا در بلاکچین های ارزهای دیجیتال به ویژه بلاکچین اتریوم ثبت و احراز هویت شوند. تاثیر اصلی NFT ها آسان کردن مالکیت و فروش دارایی ها و محتوای دیجیتال است.

 

نحوه ساخت NFT ها:

کلمه ی Mint به معنای ضرب سکه است.  Minting عمل ایجاد یک NFT است که به معنای ایجاد یک قرارداد هوشمند است که در بلاک چین ذخیره می شود.  قرارداد هوشمند حاوی اطلاعات مهم زیادی است: خالق اثر را فهرست می‌کند و تضمین می‌کند که خالق یا سایر طرف‌ها در هر بار فروش NFT حق امتیاز دریافت می‌کنند. هم چنین برای فرایند Minting معمولا باید مقداری کارمزد پرداخت کنید.

پیشنهاد مقاله: کسب درآمد دلاری از متاورس

 

چگونهNFT  بخریم یا بفروشیم؟

قبل از خرید چیزهای خاصی وجود دارد که باید بدانید. به عنوان یک خریدار یک NFT، برای ذخیره آن به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید. اتریوم (ETH) پذیرفته‌شده‌ترین رمزارز توسط ارائه‌دهندگان NFT است. ETH را می توان مستقیماً از وب سایت ارائه دهنده NFT خریداری کرد یا می توان آن را از هر صرافی ارز دیجیتال منتقل کرد.

برخی از وب سایت هایی که به خرید NFT می پردازند عبارتند از:

 

Rarible: یکی از محبوب ترین پلتفرم ها برای خرید NFT و یک بازار آزاد برای فروشندگان برای ایجاد NFT و برای خریداران برای خرید NFT است.

این پلتفرم شبیه به جامعه‌ای است که در آن هنرمندان باید دعوت‌نامه‌ها یا «رای مثبت» از هنرمندان یا خالقان همکار دریافت کنند تا آثار هنری خود را پست کنند. آن را می‌توان با پلتفرم جدید رسانه‌های اجتماعی «Clubhouse» مقایسه کرد.

 

OpenSea.io:  یک پلتفرم نظیر به نظیر است که برای شروع تنها چیزی که نیاز دارد ایجاد یک حساب کاربری است. پس از آن می توانید دسته های مختلف اشکال هنری را مرور و انتخاب کنید.

 

وب سایت های زیر نیز NFT ها را معامله می کنند: SuperRare، Nifty Gateway، VIV3، BakerySwap، Axie Marketplace و NFT ShowRoom.

 

کاربرد های NFT :

خلاف واقعیت نیست اگر بگوییم از NFT ها می توان برای توکنیزه کردن (دیجیتالی کردن) تقریبا همه چیز استفاده کرد اصلی ترین کاربرد NFTها شامل موارد زیر است:

-گیمینگ و بازی های رایانه ای (Axie Infinity , Star Atlas)

-آثار هنری دیجیتال (Rarible ,SuperRare)

-موسیقی دیجیتال (Mintbase , InfiNFT)

-املاک و زمین های مجازی (Cryptovoxels , Decentraland , Sandbox, Bloktopia)

-آیتم های پوشیدنی واقعیت مجازی VR

- اسامی دامنه بلاکچین (Ethereum Name Service)

- کالاهای لوکس NFT شده

- و بسیاری از کاربرد های دیگر

 

مشکلات NFT ها:

در حالی که NFT ها تأثیر مثبتی در زمینه های مختلف داشته است، هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست تا ببینیم آیا NFT ها به نفع عموم مردم هستند یا فقط تعداد معدودی از آن سود می برند.به دلیل عدم وجود مبنایی برای قیمت گذاری مخالفان NFT ها را یک کلاهبرداری پانزی می نامند.  تنها مطالعه جامع NFTها که تاکنون منتشر شده است، قیمت‌ها را از سال 2017 تا آوریل 2021 جمع‌آوری می‌کند و گزارش می‌دهد که میانگین قیمت فروش 75 درصد NFT‌ها 15 دلار بوده است و تنها 1 درصد از NFT‌ها به قیمت‌های بالاتر از 1500 دلار رسیده‌اند. با این حال خیلی از افراد قیمت های نجومی NFT ها را حباب می دانند و آن را شوآف تلقی می کنند.

یکی دیگر از دلایلی که برخی از هنرمندان از ساخت NFT خودداری می کنند این است که نمی خواهند از زیرساخت های آلوده کننده اتریوم سود ببرند. اساسا ارزهای رمزپایه مانند اتریوم مقدار زیادی انرژی برای کار مصرف می کنند.  طبق گفته فوربس در حال حاضر، یک تراکنش واحد در اتریوم به اندازه یک خانه در هفته کاری برق مصرف می کند.  در حالی که ارزهای دیجیتال جایگزین با ردپای محیطی بسیار پایین‌تری مانند تزوس وجود دارد، اما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند (و پلتفرم NFT که بر روی تزوس ساخته شده است اخیرا منحل شده است).  اکثریت جامعه NFT اثرات زیست محیطی را پشت سر گذاشته اند زیرا اتریوم 2.0 از زیرساختی با آلودگی کمتر استفاده می کند.

 

گران ترین NFT های فروخته شده:

چند مورد از گران ترین NFT  های به فروش رفته را در پایین می بینید:

Beeple

1.Beeple اثری هنری از مایک وینکلمن که از کنار هم قرار گرفتن 5000 اثر اولیه بیپل تشکیل شده است. این اثر هنری گران ترین NFT فروخته شده تاکنون می باشد.

--قیمت : 69.3 میلیون دلار

Human One  متعلق به Beeple

2.Human One  متعلق به Beeple

--قیمت : 28.9 میلیون دلار

CryptoPunk

3.CryptoPunk (شماره ی 4156)

--قیمت : 10.2 میلیون دلار

CryptoPunk

4.CryptoPunk  (شماره ی 3100)

--قیمت: 7.67 میلیون دلار

CryptoPunk

5.CryptoPunk (شماره ی 7804)

--قیمت : 7.57 میلیون دلار