تاریخچه بیت کوین و ارزهای دیجیتال از ابتدا تا کنون

تاریخچه بیت کوین و ارزهای دیجیتال از ابتدا تا کنون

فهرست محتوا

ده سال پیش، بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال روی کار آمد. از آن روز اتفاقات زیادی رخ داده است – در این مقاله نگاهی به برخی از وقایع مهم در این دوره ی زمانی خواهیم داشت.


چگونگی شروع: تاریخچه ای مختصر از بیت کوین و ارزهای دیجیتال

ایده ی داشتن ارز دیجیتال ، ایده ی جدیدی نیست . پیش از ظهور ارزهای دیجیتال ، تلاش های بسیاری به منظور ساخت یکی از آن ها صورت گرفته است . مشکل اصلی که اکثریت با آن مواجه بودند ، مشکل دوبار خرج کردن ( خرج مجدد ) بود . به منظور جلوگیری از کپی و جعل شدن بطور موثر ، ارز دیجیتال بایستی بطریقی تنها یکبار قابل استفاده باشد . بیش از ده سال پیش از ظهور ارزهای دیجیتال این مسئله توسط مهندس کامپیوتری به نام وی دای شرح داده شده بود . در سال 1998 ، وی دای مقاله ای منتشر کرد که در آن B- moneyرا شرح داد . وی ایده ی ارز دیجیتالی را مطرح کرد که می تواند از طریق گروهی از اسامی مستعار دیجیتالی غیرقابل ردیابی ارسال گردد. در همان سال ، ایده ی دیگری تحت عنوان Bit Gold توسط نیک سابو ، خالق بلاک چین مطرح شد . Bit Gold به دنبال ایجاد ارز دیجیتال غیر متمرکز بود . ایده ی سابو به علت ناکارآمدی هایی چون نیاز به فلز به منظور ایجاد سکه و کاهش انحصارات چندجانبه ی مورد نیاز برای ایجاد معاملات در سیستم مالی سنتی ، دامن زده شد . هردو ایده هرگز رسما عملی نشدند ، آن ها بخشی از الهام گیری های نشات گرفته از بیت کوین بودند.

مقاله مرتبط: بلاک چین کدام صنعت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد

ظهور بیت کوین، نخستین ارز دیجیتال؛ 31 اکتبر 2008:

ساتوشی ناکاموتو مقاله ای تحت عنوان ،A Peer-to-Peer Electronic Cash System  Bitcoin :  منتشر کرد و عملکرد شبکه ی بلاک چین بیت کوین را توصیف کرد . این روز در تاریخچه ی بیت کوین مسیری را برای وقایع بعد از آن رقم زده است .

3 ژانویه 2009:

ساتوشی ناکاموتو که هویت اصلی اش تا به امروز یک رمز و راز باقی مانده است ، نخستین بلاک شبکه بیت کوین را استخراج کرد و به طور موثر از فن آوری بلاک چین استفاده کرد . نخستین بلاک استخراج شده نیز تحت عنوان Genesis Block شناخته می شود .

22 مه 2010:

نخستین خرید ثبت شده ی کالا از طریق بیت کوین صورت گرفت زمانی که لازلو هانیکز دو پیتزا به ارزش 10000 بیت کوین را خریداری کرد . از این روز همچنان با عنوان Bitcoin Pizza Dayیاد می شود .  در Ledgerما این روز را با نسخه ی محدود Ledger Nano S جشن گرفتیم .

آغاز بازار ارز دیجیتال

مارس 2010:

نخستین مکان مبادله ی ارز دیجیتال با نام bitcoinmarket.com  راه اندازی شد ( اکنون از بین رفته ) . در ژوئیه همان سال ، Mt.Gox نیز راه اندازی شد .

2013-2011:

در ماه فوریه  بیت کوین توانست با دلار آمریکا برابری کند . در طی این سال تعدادی از ارزهای دیجیتال رقیب ظاهر شدند : تا ماه مه سال2013 ، بازار ارز دیجیتال , 10 ارز دیجیتال از جمله لایت کوین را وارد کرد . در ماه اوت ، ارز دیجیتال دیگری به نام ریپل وارد بازار شد.

مقاله مرتبط: انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری

فاجعه ی Mt.Gox

ژوئن2013:

Mt.Goxبرای نخستین بار هک شد : 2000 بیت کوین  به ارزش حدودی 30000 دلار در آن زمان به سرقت رفت .

2013:

Mt.Goxیکی از بزرگترین مکان های معاملات ارز دیجیتال شد ، که حداکثر ۷۰ درصد از کل معاملات بیت کوین را در دست داشت .

فوریه 2014:

Mt.Goxیکی از نخستین مکان های اصلی هک معاملات ارزهای دیجیتال شد که 8500000 بیت کوین از آن به سرقت رفت . این یکی از بزرگترین سرقت های بیت کوین به ارزش 460000000 دلار ( ارزش فعلی نزدیک به سه میلیارد دلار ) در تاریخچه ی بیت کوین است .

2014-2016:

قیمت بیت کوین با افت ۵۰ درصدی روبرو شد و تا اواخر سال 2016 به قیمت اولیه ی خود بازنگشت . اگر چه به ندرت از کالیبر Mt.Gox استفاده می شود ، هک مکان های معامله ی ارزهای دیجیتال از آن زمان تاکنون همیشه پابرجا مانده است .

 

اتریوم : و معرفی نشانه های ERC-20

30 ژونیه 2015:

شبکه ی اتریوم ،  ارز دیجیتال شماره دو در حال حاضر از نظر ارزش جاری بازار راه اندازی شد . اتریوم قراردادهای هوشمند را به دنیای ارزهای دیجیتال وارد کرد.

اوت 2015:

نخستین عرضه ی اولیه ی سکه اتفاق افتاد که در طی آن ارز دیجیتال Augur منتشر شد  .مانند بسیاری دیگر ، Augur ICOاز قرارداد هوشمند شبکه ی اتریوم استفاده کرد . Cryptoassetsهای ایجاد شده از طریق قراردادهای هوشمند اتریوم معمولا به عنوان نشانه های ERC-20 شناخته می شود .

 

اواخر 2015:

نشانه های ERC-20به طور فزاینده ای ایجاد شده اند . در حال حاضر بالغ بر1000 نشانه ی ERC-20با ارزش جاری بازار وجود دارد .

از آن زمان به بعد

از آن زمان دنیای ارز های دیجیتال هنوز ساکن نیست . اوایل ماه ژانویه سال 2018 قیمت ها به اوج خود رسید و ارزهای دیجیتال جدیدی از جمله ایاس ( ژوئیه 2017 ) ، ترون ( سپتامبر 2017) و کاردانو ( اکتبر 2017) به بازار ارزهای دیجیتال افزوده شده اند . در حال حاضر ، بازار ارز دیجیتال ، میزبان بالغ بر2017 ارز دیجیتال می باشد و این مقدار همچنان در حال گسترش می باشد . ارزهای دیجیتال به محبوبیت خود ادامه دادند تا جایی که پذیرششان مورد اهمیت و توجه بیشتری قرار گرفته است . میزان دستگاه های خودپرداز بیت کوین همچنان رو به افزایش است . بیشترفروشگاه ها پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت را شروع کرده اند و دارائی های دیجیتال به عنوان شیوه ی از جذب سرمایه استفاده می شوند به عنوان مثال :

KFC کانادا بیت کوین را می پذیرد .

Newegg.com بیت کوین را می پذیرد .

مایکروسافت بیت کوین را می پذیرد .

این لیست با سرعت بالایی در حال گسترش می باشد .

با داشتن ارزهای دیجیتال قادر به داشتن بانک شخصی خود هستید – شما تنها کسی هستید که قادر به کنترل ارزهای دیجیتال  و مسئول حفظ امنیت می باشد . Ledger از طریق ارائه ی راه حل های ایمنی که دسترسی به ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین و خارج از دسترس هکرها را امکان پذیر می سازد به حفاظت از ارزهای دیجیتال گرانبهای شما کمک می کند.

Ledger Nano X نسل بعدی کیف پول های سخت افزاری هم اکنون آماده ی پیش خرید می باشد .

 مقاله مرتبط: بیت کوین چیست؟