متاورس در شبکه های اجتماعی

متاورس در شبکه های اجتماعی

فهرست محتوا

متاورس سعی بر این دارد که دنیای مجازی را با زندگی واقعی انسان ها تطبیق بدهد و فضایی را برای افراد فراهم کند که تنها با داشتن چند سخت افزار از جمله عینک های واقعیت مجازی و دستکش های واقعیت مجازی وارد دنیایی مجازی شوند که در آن می توانند کارهای زیادی از جمله کارکردن در محیط واقعیت مجازی، درس خواندن، ورزش کردن و... که در ادامه مقاله بیشتر با آنها آشنا می شویم.
با قرار گرفتن شبکه های اجتماعی بزرگی همچون فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و... در زیر مجموعه متا، این پیش بینی را می توان کرد که این شبکه ها در قالب متاورس قرار بگیرند. به این صورت که کاربران این شبکه ها، تعاملات بین خود را در حالت سه بعدی و همچنین قابلیت لمس و حس کردن در آن فضا را داشته باشند.
 


مزایای متاورس در شبکه های اجتماعی

ورزش در متاورس

ورزش کردن برای یکسری از افراد ممکن است زمان زیادی بگیرد و یا افراد امکان حضور در باشگاه را به هر دلیلی نداشته باشند. متاورس در این زمینه قصد دارد برای کاربران خود تکنولوژی جدیدی را ایجاد کند تا آنها بتوانند کارهایی که دوس دارند انجام بدهند اما به دلایلی نمی توانند آن را در برنامه روزانه خود قرار بدهند از جمله ورزش کردن و کلی فعالیت های ورزشی دیگر.

متاورس این فضاهای ورزشی را با استفاده از هدست ها و امکانات واقعیت مجازی در قالب بازی های مجازی خود قرار داده است که هم در کنار بازی کردن و سرگرم شدن، فعالیت ورزشی و تحرک نیز داشته باشید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد متاورس و کاربرد آن

متاورس در شبکه های اجتماعی

 

کار کردن در متاورس

یکی دیگر از زمینه هایی که متاورس سعی دارد در آن تحولی عظیم ایجاد کند این است که جلسات کاری و محیط کاری را در دنیای خود به شکل  دیگری ایجاد کند. با اینکه این تکنولوژی جلسات مجازی، خیلی وقت است در اکثر شرکت ها و موسسات رایج است اما خیلی مورد رضایت کارکنان نیست و باعث خسته شدن آنها و همچنین باعث می شود که افراد دائما به صفحه کامپیوتر نگاه کنند و هیچ ارتباط انسانی بین افراد نیست.

از این رو شرکت هایی که زیر مجموعه متاورس هستند تصمیم گرفتند که این ارتباطات کاری و جلسات را بیشتر به واقعیت نزدیک کنند و روابط انسانی بین کارکنان بیشتر باشد که برای این کار تنها کافیست با گذاشتن عینک های واقعیت مجازی و آواتار مجازی خود وارد محیط کاری شوید در کنار همکارانتان کار کنید.

برای آشنایی با کسب درآمد دلاری از متاورس این محتوا را بخوانید: کسب درآمد دلاری از متاورس

 

 

متاورس در شبکه های اجتماعی

درس خواندن در متاورس

در چند سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در دنیا، خیلی از مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند و یادگیری و آموزش ها از طریق فضای مجازی اتفاق افتاد. این نوع تجربه از شیوه یادگیری و آموزش به صورت مجازی، باعث شد که نقاط ضعف و قوت آموزش های مجازی به چشم بیایند برای مثال اگر چه این نوع آموزش از راه دور و به صورت آنلاین، مزایایی همچون راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه برای افراد داشت.

اما استفاده دائم از این پلتفرم های آموزشی بعد از مدتی کسل کننده میشوند و از یادگیری در فضای محدود آنها خسته میشویم.

بر این اساس متاورس تلاش می کند که کلاس های مجازی را بیشتر به عالم واقعیت نزدیک کند و فضای مدرسه، دانشگاه و... را برای کاربران خود تصویر سازی کند تا آنها بتوانند فقط با گذاشتن عینک های مخصوص واقعیت مجازی خودشان، وارد مدرسه آموزشی در دنیای متاورس شوند که این موضوع نه تنها به یادگیری بهتر آنها کمک می کند بلکه باعث میشود لذت بیشتری از یادگیری ببرند.

ورود متاورس به شبکه های اجتماعی باعث شده حتی جستجوهایمان برای یادگیری در اینترنت و فضای مجازی، به صورت واقعیت مجازی باشد برای مثال اگر بخواهیم تاریخچه چیزی را بفهمیم با جستجو کردن آن نه تنها میتوانیم به هر مکان، بلکه به هر زمانی از تاریخ که بخواهیم سفر کنیم و اطلاعات مورد نظر را دریافت و تماشا کنیم. 

یکی دیگر از ویژگی های جذاب شگفت انگیز متاورس نیز همین است یعنی تلپورت کردن. شما می توانید در کسری از ثانیه به مکان مورد علاقه تان منتقل شوید و به عنوان مثال از هر موزه، پارک، نمایشگاه و... دلخواهتان درهر جای دنیا دیدن کنید.

معایب متاورس در شبکه های اجتماعی 

همانطور که مزیت های زیادی تا کنون در مورد ورود متاورس به شبکه های اجتماعی بهش اشاره شد نباید این انتظار را داشت که هیچگونه عیب و نقصی در این پروژه عظیم وجود نداشته باشد و طبیعتا مشکلاتی را در پی خواهد داشت که این معایب  شامل موارد ذیل میباشد :

اولین چیزی که باعث نگرانی برای کاربران متاورس شده است حفظ حریم خصوصی و امنیت آنها در دنیای متاورس به خصوص شبکه های اجتماعی آن است.

حفظ اطلاعات و داده های شخصی افراد مسئولیت بزرگی را برای مجموعه متاورس خواهد داشت و امکان هرگونه کلاهبرداری یا آزار و اذیت برای کاربران وجود دارد به همین دلیل شرکت های فعال در متاورس باید برای جلب نظر و اعتماد افراد، از قوانین و مقررات سختگیرانه ای استفاده کنند تا برای آینده متاورس تاثیر بدی نداشته باشد.

این پروژه متاورس در حوزه شبکه های اجتماعی، در آینده نزدیک ممکن است که مرز بین واقعیت و مجازی را کم رنگ کند اگرچه این موضوع برایمان بسیار جالب و دیدنی باشد. اما به همان اندازه هم می تواند مخرب باشد. فرض کنید که در طی روز بیشتر مردم اطرافمان عینک هایی بر چشم گذاشته اند و بیشتر زمان زندگی خود را در آن سپری میکنند که نه تنها باعث اعتیاد فرد به دنیای مجازی میشود و آنها را درگیر میکند بلکه این مسئله باعث میشود که شما در آن دنیای غیرواقعی دیگر رنگ و بویی از زندگی در عالم  واقعیت را احساس نکنید و بعد از مدتی دیگر مسائل و سختی های زندگی واقعی را درک نکنید و برایتان نامفهوم باشد.

یکی از موضوعات دیگری که باعث نگرانی ها شده افزایش مقایسه اجتماعی در بین افراد است. کاربران با قرار گرفتن در محیط های اجتماعی به تدریج خود را با دیگر کاربرها مورد مقایسه و قرار میدهند و احساس ضعف میکنند. بنابراین با در اختیار قراردادن این امکان که افراد میتوانند آواتار خود را به هر شکلی که بخواهند درست کنند و خود را با همان ظاهر دلخواهشان برای دیگران به تصویر بکشند. در نتیجه این مسئله باعث میشود که افراد به چهره ساختگی خود در شبکه های مجازی عادت کنند و دیگر نتوانند چهره واقعی خود و عیب و نقص چهره ها را قبول کنند و باعث افزایش افسردگی و نا امیدی در جامعه میشود.