آینده متاورس

آینده متاورس

فهرست محتوا

با تغییر نام کمپانی فیسبوک به متا (Meta) فعالان بازار رمزارزها نسبت به آینده ی حوزه ی متاورس بسیار امیدوار شدند و این موضوع باعث رشد های چندصد درصدی توکن های متاورسی شد. باهم به بررسی جوانب مختلف این موضوع می پردازیم که آینده ی متاورس می تواند درخشان باشد یا این فقط یک ترند زودگذر است .


مفهوم متاورس چیست؟

کلمه ی متاورس از به هم پیوستن دو واژه ی "متا" به معنای فراتر و "ورس" که به بخش آخر کلمه ی Universe(به معنای جهان) اشاره دارد. پس می توان معنی کلمه ی متاورس را به صورت "فراجهان" بیان کرد یعنی دنیایی فراتر از دنیای مادی که در آن زندگی می کنیم. اما دنیای متاورس صرفا یک تفریح و سرگرمی نیست و پتانسیل بسیار بالایی دارد پس برای بقای این حوزه بایستی کاربردی و تاثیرگذار باشد.هم چنین متاورس از دو تکنولوژی Virtual reality  یا VR و Augmented reality یا AR استفاده می کند که به توضیح این دو می پردازیم.

 مفهوم متاورس چیست

تفاوت واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی (VR):

برای درک بهتر مسئله ی متاورس بهتر است ابتدا تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را بیان کنیم. VR یا همان واقعیت مجازی در واقع یک فضای سه بعدی کاملا ساختگی است که با تحریک حواس بینایی و شنوایی حس حضور در آن فضا را به شما القا می کند. از طرفی دیگر AR یا واقعیت افزوده در واقع همین فضای اطراف شماست با این تفاوت که افزونه های غیرفیزیکی به آن اضافه می شود و مانند VR همه ی زوایای دید شمارا تغییر نمی دهد بلکه فقط جزییاتی به آن اضافه می کند. هردو این ها در متاورس مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از مهم ترین موضوعات متاورس پیشرفت در فناوری این دو مورد است.

 

 معایب متاورس:

اگر اندک امیدی برای دور کردن کودکان و حتی بزرگسالان وجود داشت به لطف همه گیری کرونا این امیدواری از بین رفت. نتایج یک تحقیق در آلمان نشان می دهد که در سال 2020 استفاده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای در کودکان 12 تا 17 ساله 60 درصد رشد داشته است. البته پیش بینی  این موضوع بسیار ساده است و واضح است که خانه نشینی باعث استفاده بیشتر از فضای مجازی می شود. در همین رابطه یکی از اصلی ترین ایراداتی که به متاورس وارد می شود بحث اثرگذاری منفی آن دربلندمدت روی بینایی کاربران است. هم چنین از آنجایی که متاورس یک فناوری نوپا است، تحقیقات طولانی مدت درباره تاثیرات فیزیکی و روانشناختی آن بر انسان صورت نپذیرفته است.از دیگر مشکلات بیان شده بحث امنیت اطلاعات و حفاظت و حراست از آن هاست که از موضوعات مورد توجه پروژه های متاورسی می باشد.

 

مزایای متاورس:

درکنار ایراداتی که به متاورس وارد می شود نباید از مزایا و کاربردهایی که متاورس می تواند برای جامعه ی بشری داشته باشد بگذریم.

امکان آموزش و سفر و کار و از این دست قبیل کارها از توانایی های اصلی متاورس می باشد اما مهم تر از همه این ها مسئله ی صرفه جویی در وقت و ذخایر انرژی است که یکی از دغدغه های اصلی آینده ی بشر است. به طور مثال با برگزاری جلسات اداری در متاورس حمل و نقل بسیار کاهش می یابد چون متاورس توانایی حضور در هر مکانی را فقط در یک چشم به هم زدن به شما می دهد. قابلیت سفر در مکان (تله پورت) و همین طور سفر در زمان از تفاوت ها و مزایای اصلی متاورس نسبت به زندگی روزمره می باشد.

متاورس به عنوان جایگزینی کامل تر برای اینترنت فعلی هم در نظر گرفته شده است چون در آن محدودیتی برای اشتراک محتوا وجود ندارد و می تواند نسل جدیدی از اینترنت نیز تلقی شود.

پیشنهاد مقاله: کسب درآمد دلاری از متاورس

 

آینده ی متاورس:

پی بردن به این موضوع که متاورس تا چه حد می تواند مورد استفاده قرار گیرد و اینکه آیا استفاده از متاورس امکانات زیادی برای ما فراهم می کند یا صرفا جنبه ی نمایشی دارد کار بسیار سختی است و نیازمند زمان است. از نظر تامین منابع مالی با استقبال مردم و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ روی پروژه های متاورسی مشکلی از این نظر متاورس را تهدید نمی کند اما بایستی با تقویت زیرساخت ها و برطرف نمودن کاستی های این حوزه آن را همگانی تر و استفاده از آن را برای عموم مردم ساده تر و ملموس تر کنند.

 پیشنهاد مقاله: ارزهای برتر و مستعد رشد در متاورس

 جمع بندی:

از آن جایی که متاورس تبدیل به یکی از بزرگ ترین حوزه های بازار ارز های دیجیتال شده است اگر آینده ی درخشانی برای رمزارزها متصور باشیم می توانیم آینده ی متاورس راهم امیدوار کننده بدانیم .البته پروژه های بسیار زیادی در این رابطه فعالیت می کنند که بایستی از تمام جوانب مورد بررسی قرار بگیرند تا جایگاه آن ها در آینده ی دنیای ارزهای دیجیتال مشخص شود. در کل متاورس فرصتی برای ساختن جهانی دیگر از نو است . باید گفت دنیایی که در آن زندگی می کنیم پر از تاریکی هاست ، لطفا این تاریکی ها را با خود به متاورس نبرید!