پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال چیست

پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال چیست

فهرست محتوا

پیوت (Pivot) در تحلیل تکنیکال زمانی به کار برده می شود که تغییری در مسیر حرکت قیمت روی دهد. ، میانگین بالاترین و پایین ترین قیمت یک سهم، در روز و آخرین قیمت ثبت شده برای آن سهم است. در این مقاله با پیوت و انواع پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال آشنا خواهید شد. و در نهایت روش تشخیص پیوت را به شما خواهیم گفت.


پیوت (مینور و ماژور) در تحلیل تکنیکال را بشناسید

پیوت ها از جمله ابزاری هستند که به عنوان شاخصی برای پیشبینی روند بازار از توسط معامله گران به کار گرفته می شوند. پیوت از جمله ابزار تحلیل تکنیکال در بازار است. زمانی که این ابزار در کنار دیگر ابزارهای رایج در تحلیل تکنیکال مانند سطح حمایت، مقاومت و دنباله فیبوناچی به کار گرفته می شود، انجام معاملات برای سرمایه گذار ساده تر خواهد شد. 

پیوت مینور و ماژور

مقاله مرتبط: فیلم آموزش فیلتر ایچیموکو در ارزهای دیجیتال

 می توان گفت پیوت مجموعه ای از محاسبات است که روند فعلی بازار را مشخص می کند. با استفاده از این ابزار می توانید در بازه های زمانی متفاوت روند تغییرات قیمت ها و حرکت بعدی بازار را تشخیص دهید. 

 با شناسایی نقاط پیوت در نمودار قیمت ها، تصمیم درستی برای معاملات خود می گیرید. ما را در ادامه مقاله دنبال کنید و اطلاعات خود را در خصوص این ابزار ارزشمند افزایش دهید. 

پیوت چیست؟

پیوت (Pivot) در زبان انگلیسی به معنای روی پاشنه چرخیدن است. در تحلیل تکنیکال این اصلاح زمانی به کار برده می شود که تغییری در مسیر حرکت قیمت روی دهد. 

پیوت به خودی خود، میانگین بالاترین و پایین ترین قیمت یک دارایی، در روز و آخرین قیمت ثبت شده برای دارایی است. افزایش قیمت دارایی از پیوت در روز بعد به معنای ادامه روند صعودی است. در این حالت روند بازار صعودی یا گاوی است. 

پیوت مینور و ماژور

از سوی دیگر کاهش قیمت از پیوت به معنای تغییر احساس معامله گران نسبت به دارایی و کاهش قیمت ها است. در این صورت بازار مسیر نزولی یا خرسی را پیش می گیرد. 

 نقطه پیوت به تنهایی به عنوان یک اندیکتور یا شاخص عمل می کند. اما از این نقطه برای تعیین سطح حمایت و مقاومت در بازار نیز استفاده می شود. معامله گرانی که روزانه در بازار خرید و فروش می کنند با استفاده از این ابزار زمان خرید، نقطه توقف و زمان فروش را تعیین می کنند. 

با توجه تغییر میزان عرضه و تقاضا در بازار، روند بازار نیز مدام در حال تغییر است. در نمودار زیر نقاط پیوت متعددی را مشاهده می کنید. پیوت انواع متفاوتی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

مقاله مرتبط: فیلم آموزش فیلتر مکدی و بولینگرباند در ارزهای دیجیتال

 انواع پیوت 

پیوت به تغییر مسیر قیمت در نمودار اشاره می کند. دو نوع پیوت در تحلیل تکنیکال مد نظر قرار می گیرد. اما در کنار این دو نوع پیوت باید بدانید که پیوت از دیرباز همواره از 7 سطح متفاوت تشکیل می شده است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم. در اخر می آموزیم که پیوت چه اطلاعتی را در اختیار سرمایه گذار می گذارد. 

پیوت مینور و ماژور

برای درک بهتر تفاوت پیوت های مینور و پیوت های ماژور به نمودار زیر نگاه کنید. دایره های سبز در این نمودار نشان دهنده پیوت های ماژور هستند و مربع های قرمز پیوت های مینور را نشان می دهند. 

همانطور که مشاهده می کنید. تشخیص پیوت های ماژور در مقایسه یا پیوت های مینور ساده تر است. پیوت های ماژور غالباً در نزدیکی سطح حمایت یا مقاومت شکل می گیرد. در بسیاری از موارد این پیوت ها به عنوان یک سطح قیمت مهم در بازار شناخته می شوند.

پیوت ماژور

 میزان فعالیت خریداران و فروشندگان در پیوت های ماژور به اوج می رسد.با مشاهده نمودار متوجه می شوید که پیلوت های ماژور تغییر مسیر قیمت ها را نشان می دهند. در این نقاط مسیر بازار به کلی تغییر می کند. همانطور که مشاهده می کنید در برخی از مواقع روند نزولی به صعودی یا روند صعودی و نزولی تغییر می کند.

پیوت مینور

اما پیوت های مینور از قانون خاصی تبعیت نمی کنند. تشکیل این پیوت ها تصادفی است و تغییرات کوچک قیمت را نشان می دهد. این پیوت ها یا این تغییرات قیمت برای تغییر روند صعودی به نزولی یا نزولی به صعودی به اندازه کافی قدرتمند نیستند. 

سطوح متفاوت پیوت 

پیوت از نظر سنتی به 7 سطح متفاوت تقسیم می شود که معامله گران را در تصمیم گیری یاری می کند. در ادامه با این سطوح آشنا می شوید. 

سطوح متفاوت پیوت

P 

 این سطح درواقع بازه میان سطح مقاومت و حمایت را تعیین می کند. این نقطه به عنوان سطح پیوت (Pivot line) شناخته می شود. این بازه بر اساس میانگین قیمت روزانه و قیمتی که روز گذشته در بازار بسته شده است محاسبه می شود. 

R1

این سطح اولین سطح مقاومت قیمت است که بالاتر از سطح پیوت شکل می گیرد. زمانی که میزان نوسان قیمت کم باشد، این سطح در نمودار نمایان می شود.

S1

اولین سطح حمایت احتمالی که قبل از سطح پیوت است. زمانی که میزان نوسان قیمت کم باشد، قیمت در این سطح نمایش داده می شود. 

R2

دومین سطح مقاومت که بالاتر از سطح پیوت تشکیل می شود. زمانیکه نوسانات بازار طبیعی باشد، قیمت در این بازه قرار می گیرد. 

S2

دومین سطح حمایت احتمالی است که پایین تر از سطح پیوت شکل می گیرد. زمانی که نوسانات بازار طبیعی باشد، قیمت در این بازه قرار می گیرد

R3

سومین سطح مقاومت احتمالی که بالای سطح پیوت شکل می گیرد. تنها زمانی که نوسانات بسیار زیاد باشد، قیمت از این سطح عبور می کند. 

S3

سومین سطح حمایت که پایین تر از سطح پیوت شکل می گیرد. درست مانند مورد قبلی تنها زمانی که نوسانات بازار شدید باشد، قیمت از این سطح عبور می کند. 

نحوه استفاده از پیوت 

این ابزار در تحلیل تکنیکال به معامله گران کمک می کند که برای خرید کالا، سهام یا استفاده از قراردادهای آتی تصمیم گیری کنند. برخلاف میانگین متحرک این شاخص در تمام طول روز ثابت است. به همین دلیل پیوت به عنوان ابزار ارزشمندی در تعیین استراتژی سرمایه گذاری مفید است. 

 به عنوان مثال معامله گر با استفاده از این شاخص می داند اگر قیمت از سطح پیوت کاهش پیدا کند، باید برای فروش دارایی دست به کار شود؛ و از سوی دیگر اگر قیمت بالاتر از سطح پیوت باشد، باید دارایی بیشتری خریداری کند. از طرف دیگر سطح های S1،S2، R1 و R2 نیز می توانند به عنوان قیمت هدف برای معاملات یا به عنوان حد ضرر به کار برده شوند. 

 استفاده از این اندیکاتور در کنار دیگر شاخص ها در انجام معاملات متدوال است. ممکن است این شاخص با میانگین متحرک 50 یا 200 روزه و همینطور سطوح فیوناچی برهم پوشانی یا همسانی داشته باشد. به این ترتیب سطوح حمایت یا مقاومت قدرتمندی در بازار شکل می گیرد. 

در آخر 

 برای سرمایه گذاری موفق را در بازار بورس و سرمایه تجربه کنید باید روند بازار را به درستی تشخیص دهید. پیوت ابزار ارزشمندی برای شناسایی روند فعلی بازار است. پیوت تغییرات قیمت و در نتیجه تغییر مسیر بازار از صعودی به نزولی و از نزولی به صعودی را نشان می دهد. اگر قیمت در مسیر صعودی از سطح پیوت عبور کند، روند بازار صعودی یا گاوی است. اما اگر قیمت از سطح پیوت کاهش پیدا کند، روند بازار نزولی و خرسی خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران برای تعیین بهترین زمان برای ورود و خروج از بازار از این اندیکتور استفاده می کنند. 

 

منبع