مدیریت ریسک در بازارهای مالی چیست؟

مدیریت ریسک در بازارهای مالی چیست؟

فهرست محتوا

بازار سرمایه بدون مدیریت ریسک را تصور کنید! خطرات ناشی از عدم استفاده از روش‌های مدیریت ریسک می‌تواند برای معامله‌گر آسیب‌زا باشد. خرید و فروش هر نوع سرمایه ای در بازارهای مالی نظیر رمز ارز، طلا، املاک و پول نیازمند رفع خطرات در معامله هستند. مدیریت ریسک (Risk Management) چیست؟ چگونه در معاملات مختلف از روش‌های مدیریت ریسک برای رفع خطرات مالی در سرمایه گذاری استفاده کنیم؟ برای پاسخ سوالات احتمالی مطالعه را ادامه دهید.


مدیریت ریسک چیست؟ فرآیندها و روش‌های انجام به زبان ساده

در بازارهای مالی مثل بورس و فارکس مدیریت ریسک از اصلی‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اهمیتی ندارد سرمایه زیادی دارید یا خیر؛ بدون مدیریت ریسک و سرمایه در چارچوب اصولی فعالیت مناسبی در بازارهای مالی نخواهید داشت.

چهارچوب‌های مشخص مدیریت ریسک در بازارهای مالی با دستورالعمل‌های مشخص برای نظارت دقیق ایجاد شده اند.

تحول در بازارهای مالی جهانی سبب شده است تا مهارت تحلیلی و فنی برای مدیریت ریسک‌های سرمایه گذاری ناشی از ابزارهای کمکی مالی از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

در نتیجه یک معامله 4 احتمال وجود دارد؛ تقسیم بندی‌ها و ارزش گذاری هر کدام از دسته‌ها را مشخص کردیم.

 

  • احتمال اول سود خیلی بزرگ با ارزش 10 تا 60 درصد
  • احتمال دوم سود کم با ارزش 10 تا 15 درصد
  • احتمال سوم ضرر کوچک با ارزش 10 تا 20 درصد
  • احتمال چهارم ضرر بزرگ با ارزش 40 تا 50 درصد

رمز موفقیت در مدیریت ریسک همیشه در جلوگیری از شکست ناگهانی در بازار است که همان دور ماندن از احتمال چهارم گفته شده می‌باشد.

 

اهداف مدیریت ریسک

اهداف مدیریت ریسک چیست؟

اگر تجربه تلخ عدم موفقیت خود را در بازارهای مالی داشته اید قطعاً اکنون می‌دانید که مدیریت ریسک چقدر اهمیت دارد. در کلام کوتاه هدف مدیریت ریسک، حذف زیان مالی بزرگ است.

از دلایل شکست در بازارهای مالی عدم مدیریت ریسک صحیح است. تصمیمات احساسی و غیر عقلانی قطعاً در این بازار آسیب زا خواهد بود. معمولاً عدم استفاده از الگوی جامع برای مدیریت ریسک از دلایل متعدد شکست در بازارهای مالی همچون بورس است.

تصور کنید پس از تحلیل شما بازار همسو با تحلیل شما حرکت نمی‌کند و شما از روی ترس و یا هیجان از دست دادن فرصت خاص تصمیم نادرستی گرفته و در نتیجه حرکت ناصحیحی را انجام می‌دهید. در ساعات سرخ بازار شاهد اقدامات بدون دلیل و هدف از معامله گران هستیم که در لحظه استراتژی خود را زیر سوال می‌برند. در هنگامی که بازار وضعیت نزولی را سپری می‌کند معامله گران ممکن است تصمیمات اشتباهی گرفته و سبب شکست خود در معامله باشند.

فرآیند مدیریت ریسک

دسته بندی‌های کلی یک فرآیند مدیریت ریسک در بازارهای مالی را مشخص کرده و هرکدام را جامع شرح داده‌ایم.

1.    تعیین اهداف

2.    تشخیص ریسک‌ها

3.    تخمین ریسک

4.    تعریف واکنش‌ها

5.    نظارت

اولویت‌هایی که گفته شده است با توجه به تشخیص معامله گر می‌تواند تغییر کند. مهم‌ترین مراحل در مدیریت ریسک در 5 گام مطرح شده است که تک به تک موارد را برایتان توضیح خواهیم داد.

مقاله مرتبط: نحوه معامله در بازار فارکس

مقاله مرتبط: بهترین زمان ترید در فارکس

تعیین اهداف

تعیین هدف به عنوان اولین مرحله معرفی شده؛ حتماً باید شامل انتخاب میزان تحمل ریسک و هدف از سرمایه گذاری باشد. تاکید بر روی عوامل معرفی شده به دلیل همسویی آنها است.

اهمیت سرمایه و سپس روحیه معامله گر در میزان تحمل ریسک دخیل است. انتخاب میزان ریسک باید با محاسبه شخص معامله گر انجام شود.

میزان ریسک انتخاب شده میزان هدف بزرگ معامله گر را نیز نشان خواهد داد. ارتباط بین این دو عامل معرفی شده را در یک مثال بیان می‌کنیم. تصور کنید معامله گر با ریسک پذیری بالا هدف بالایی را برای خود در نظر خواهد گرفت و نتیجه می‌تواند برای او بسیار بهتر از شخصی دومی باشد که به دلیل ریسک پذیری پایین پس از موفقیت نیز هدف کوچکی از بازار را کسب کرده باشد.

 

تشخیص ریسک‌ ها در بازارهای مالی

تشخیص ریسک‌ ها در بازارهای مالی

تشخیص ریسک‌ها با شناسایی خطرات یک معامله انجام می‌شود. موثرترین عوامل در معاملات خود در بازارهای مالی را برای خودتان معرفی کنید. ممکن است دلایل زیادی را شناسایی کرده باشید و همه آنها در یک زمان در معامله شما دخیل نباشند. در نتیجه برخی از آنها به صورت غیر مستقیم و برخی دیگر به صورت مستقیم در دراز مدت بر روی سرمایه شما اثر مثبت یا منفی خواهد داشت.

تنها راه جلوگیری از ضررها داشتن قدرت پیشبینی و تحلیل دقیق بازارهای مالی است که می‌تواند جلوی حداکثر و شناخته شده‌ترین خطرات افت سرمایه را بگیرد. حادثه‌هایی همانند جنگ، درگیری میان صرافی‌ها و سایت‌های معاملات و بسیاری از اتفاقات در صف بورس می‌تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد. تشخیص ریسک از هر کدام از عناوین مطرح شده غیر مستقیم در کنترل سرمایه شما در مرحله دوم از مدیریت ریسک موثر واقع می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در فارکس

تخمین ریسک‌ها

شدت و قدرت یک ریسک در مرحله سوم مدیریت ریسک اندازه گیری می‌شود. تخمین ریسک پس از شناسایی آنها با توجه به تاثیرگذاری هر کدام اولویت تاثیرپذیری مستقیم در معاملات را مشخص خواهد کرد.

تاثیر کندی معاملات در یک صرافی شلوغ درصد بسیار کمتری تاثیر مستقیم در معاملات نسبت به یک حادثه جنگی خواهد داشت که قطعاً دامنه تاثیرات این موضوع بسیار وسیع‌تر بر روی بازارهای معاملاتی خواهد بود.

 

تعریف واکنش‌ها

برای هرکدام از پیش بینی‌هایی که در مرحله قبل انجام دادید، بایست یک پاسخ صحیحی در نظر بگیرید. مرحله پیش از ثبت تاثیر رخداد در معاملات زمانی است که باید پاسخ مشخص شده خود را اجرا کنید. واکنش‌های مشخص شده خود را رتبه بندی کنید تا انجام هر یک را در زمان مناسب و قدرت مناسب اجرایی کرده باشید.

واکنش‌های شما تاثیر بالایی در مدیریت ریسک خواهد داشت. زمان انجام واکنش‌های صحیح در مرحله وقوع موضوع حیاتی برای یک معامله خواهد بود.

 

نظارت بر ریسک در معاملات

نظارت بر روی واکنش‌ها ریسک‌ها و دلایل به صورت مرتب استراتژی مدیریت ریسک شما را در نهایت موفق‌تر خواهد ساخت. قطعاً هوشیاری در معاملات و استفاده از منابع مختلف معتبر تاثیرگذار خواهد بود.

زمان مناسبی را به نسبت میزان ریسک خود برای نظارت صرف کنید که قطعاً آماده بودن تمام مراحل مدیریت ریسک در لحظه برای اجرا به موقع آن موثر واثع می‌شود.

 

مدیریت ریسک و انواع آن

مهم‌ترین ریسک در بازار معاملات برای اشخاص مختلف و وضعیت‌های مختلف چیست؟ معامله و سرمایه گذاری شما تاثیر پذیر هستند در مقابل ریسک‌هایی که در ادامه شرح داده شده است!

 

ریسک طبیعی بازار معاملات

هر بازار مالی که در نظر گرفته شود برای ود و معامله گرانش ریسک‌های طبیعی به دنبال خواهد آورد. با چه چیزی ریسک طبیعی بازار را کاهش می‌دهیم؟ تشخیص میزان حد ضرر و پایبندی به آن می‌تواند تاثیر گذار باشد. حد ضرر را برای خرید معامله بر روی چند درصد قرار داده اید؟ آیا به آن میزان ضرر کرده اید؟ متاسفیم بهتر است سهم خود را بفروشید زیرا بیش از این ضرر برای شما ریسکی خواهد بود می‌توانید در شرایط دیگر وارد بازار شوید.

 

ریسک نقد شدن پایین

این ریسک بسیار مورد توجه معامله گران قرار می‌گیرد. تصور کنید بازار در بیشترین ضرر تعیین شده شما هم برای فروش شما مشتری نداشته باشد! چه ریسکی بالاتر از اینکه با نقدشوندگی پایین معامله‌ای را آغاز کنید؟ ریسک نقدشوندگی پایین را کنترل کنید تا تجربه تلخ معامله را برای خود نسازید.

 

ریسک‌های عملیاتی

کل سرمایه خود را در داخل سبد دارایی که مربوط به یک شرکت است قرار ندهید. سبد دارایی شما باید از تنوع بالایی برخوردار باشد. این تنوع به جهت پراکندگی نوسانات بر روی سرمایه شما انجام می‌شود که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش ریسک ضرر کل سرمایه در معامله است.

مدیریت ریسک در این زمان سبب خواهد شد تا با انتخاب شرکت‌ها و دارایی‌های مختلف برای خرید در یک سبد ضرر خود را مدیریت و آن را جبران کنید. هشدار! لطفاً بدون مطالعه خرید خود را انجام ندهید مخصوصاً در خرید سهام شرکت‌ها پیشینه، اهدا و ... باید مورد تحلیل قرار بگیرد. بدون تحلیل امکان پیش بینی نخواهید داشت و میزان ریسک را نمی‌توانید کاهش دهید.

 

مدیریت ریسک در بازارهای مالی

داشتن برنامه جامع گروهی و فردی نقش اساسی در مدیریت ریسک بازارهای مالی خواهند داشت. قطعاً کار ساده ای در پیش نخواهیم داشت اما نشدنی هم نیست! کارشناسان بازارهای مالی یک نظر مشترک دارند و آن این است که بیشترین قسمت از سختی تعیین حد ضرر مربوط به برنامه جامع و کلی مدیریت ریسک است.

چه استراتژی معاملاتی موفق است؟ مراحل آموزش داده شده را به درستی دنبال کنید. استراتژی موفق باید واکنش‌های مشخصی را داشته باشد. بازار معاملاتی نیازمند پاسخ‌های منطقی ای است که راهی برای مقابله با ریسک‌ها باشند.

در مرحله بازبینی استراتژی معاملات خود می‌توانید روند معامله را اصلاح کرده و نتایج را طبق اهداف مشخص شده کسب کرده و همواره نتیجه‌های درست را در استراتژی کلی خود تجربه کنید.

 

روش تدوین برنامه مدیریت ریسک شما در 5 گام اساسی ابتدا این مقاله آموزش داده شد. همواره از این گام‌ها برای معامله خود در بازارهای مالی استفاده کنید تا روند اصولی معاملات خود را حفظ کنید. بازارهای مختلف الگوهای مختلفی دارند آنها را شناسایی کرده و برای پیش بینی‌های درست‌تر مورد استفاده قرار دهید.

به دنبال آموزش‌های تحلیل تکنیکال باشید خواندن این مقاله برای درک مدیریت ریسک کافی است. برای استراتژی‌های شخصی خودتان تشخیص روند بازار مهم است. برای یادگیری تردید نکنید!

اخبار و حاشیه‌های مرتبط با سرمایه خود را همواره بررسی کنید و تغییرات را به درستی پیش بینی کرده و مدیریت ریسک را انجام دهید.

جمع‌بندی

کسب سود یک مرحله بعد از پشت سر گذاشتن ضرر نکردن است. اگر با مدیریت ریسک بتوانید ضرر نکنید قطعاً با استراتژی‌هایی که بعد از آموزش‌های اصولی برای خود تعیین کرده اید کسب سود خواهید داشت.

از مدیریت ریسک در بازارهای مالی هرآنچه که باید گفته شد اگر سوالی دارید بهتر است آن را در فرم انتهای مقاله ثبت کنید تا کارشناسان پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان ممکن در همین صفحه قرار دهند.