آموزش فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

آموزش فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

فهرست محتوا

در این پست به فیبوناچی اصلاحی خواهیم پرداخت و روش های معامله صحیح را بررسی خواهیم کرد.

فیبوناچی یکی از مهم ترین ابزار در تحلیل تکنیکال برای معامله گران می باشد. لئوناردو فیبوناچی یک ریاضی دان ایتالیایی این اعداد یا نسبت های فیبوناچی را کشف کرد و متوجه شد که این نسبت ها در تمام بخش های زندگی ما وجود دارند بنابراین در بازارهای سرمایه نیز ورود کرد. می توان از این نسبت های فیبوناچی نقاط ورود و خروج خوبی را دریافت کرد.


3 فیبوناچی مهم عبارت اند از:

  • فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)
  • فیبوناچی گسترشی (Fibonacci Extension)
  • فیبوناچی بازتاب دهنده (Fibonacci Projection)

که در این مبحث به فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) پرداخته ایم.

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

فیبوناچی اصلاحی در میان انواع آن یکی از مهم ترین ها می باشد. به کمک این ابزار می توانیم در یک روند نزولی درصدهای محتمل را بیابیم و نقاط ورود درستی را به دست بیاوریم.

فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement

نسبت های فیبوناچی به منطقه هایی گفته می شود که پولبک رخ می دهد و قیمت در مسیر روند خود قرار گرفته شود. بنابراین میتوانیم از این نسبت ها برای تایید ورود در جهت روند استفاده کنیم.

روند قیمت در نمودارها از صعود و نزول تشکیل می شود. برای مثال، اگر قیمت از 0 تا 50 رشد کند و در نهایت وارد روند نزولی خود می شود به این بازگشت قیمت ها اصلاح گفته می شود.

فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement

ما در این اصلاح های رخ داده، می توانیم از اعداد فیبوناچی اصلاحی استفاده نماییم.

قیمت به هریک از نسبت های فیبوناچی واکنش نشان می دهد، بررسی کنید که به کدام نسبت واکنش مثبت نشان می دهد.

مطالب مرتبط: آموزش تحلیل تکنیکال

درصدهای فیبوناچی:

۲۳٫۶

۳۸٫۲

۵۰

۶۱٫۸

۷۸٫۶

اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

از مهم ترین درصدهای فیبوناچی:

۳۸٫۲

۵۰

۶۱٫۸

درصد 61.8 نسبت بسیار مهم در فیبوناچی می باشد که لقب درصد طلایی گرفته و اغلب حرکت های اصلاح در این نسبت رخ می دهد. باید گفته شود که 50 از اعداد فیبوناچی نمی باشد، اما به دلیل اینکه قیمت در این نسبت واکنش های واضحی نشان داده است آن را به اضافه کرده اند.

در بازارهای معاملاتی به حرکت قیمت در مسیر روند خود را ایمپالس (impulse) می نامند و حرکت درخلاف جهت روند را پولبک (pullback) می گویند.

مثال فیبوناچی اصلاحی

مطالب مرتبط: آموزش فارکس

تحلیل با اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی

  • بعد از اینکه فیبوناچی اصلاحی را رسم کردید، سطوح ثابت می‌شوند و غیرقابل تغییر، نسبت های به دست آمده مناطقی هستند که احتمال دراد قیمت اصلاح شود یا ثابت بماند
  • در تحلیل خود تنها به سطوح فیبوناچی اتکا نکنید! تحلیل نباید تنها با یک ابزار بررسی شود. ممکن است قیمت بعداز رسیدن به نسبت های فیبوناچی اصلاح کند یا شاید تغییری نکند.
  • نسبت هایی که بسیار استفاده می شوند ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰، ۶۱.۸ و ۷۸.۶ هستند. این نسبت ها به ما اطلاع می دهد که قیمت قبلی تا کجا اصلاح داشته است.