پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

فهرست محتوا

پرایس اکشن یک روش کاربردی برای داشتن تحلیل دقیق از بازار می باشد. شما از پرایس اکشن در هر بازاری مثل: فارکس، سهام، کالا و غیره می توانید استفاده کنید. در این مقاله پرایس اکشن بصورت تصویری آموزش و الگوهای پرایس اکشن را هم گفته می شود.


پرایس اکشن چیست؟

تعریف بسیار ساده ی پرایس اکشن، معامله با استفاده از حرکت واقعی و در لحظه ی قیمت صورت می گیرد. در این روش معامله گر با استفاده از حرکت خود قیمت معامله را انجام می دهد و از اندیکاتورها و اسیلاتورهایی که عقب تر از قیمت فعلی بازار می باشند، برای تحلیل های خود استفاده نمی کنند.

نکته: منظور این نیست که استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها برای تحلیل اشتباه و کار بیهوده می باشد! اغلب آنها از قیمت حال بازار عقب تر می باشند و از گذشته ی قیمت به ما اطلاعات می دهند.

اما در برخی موارد با استفاده از استراتژی های خاص می توان از گذشته ی بازار روند آینده ی قیمت را به دست آورد.

پلتفرم: فیلترنویسی و ربات تحلیلگر ارز دیجیتال

پرایس اکشن همراه تحلیل روند و الگوهای قیمت، از روند پیش روی قیمت اطلاعات می دهد. در حقیقت معامله گرانی که از پرایس اکشن استفاده می کنند از بقیه معامله گران تحلیل تکنیکال جلوتر هستند و قوی تر می توانند تحلیل نمایند.

 سوال پرایس اکشن از ما چیست؟ سوال پرایس اکشن این است که چرا روند بازار به این صورت می باشد و کاری به اینکه چه روندی پیش خواهد آمد نخواهند داشت.

به همین دلیل می توانند تصمیم بهتری بگیرند. پیوت ها (High و Low)، حمایت مقاومت، و تثبیت کننده ها، نمودارهای شمعی و میله ای از الگوهای مهم پرایس اکشن هستند. الگوهای شمعی دربرگیرنده (اینگولفینگ)، هارامی، شوتینگ استار و غیره از نمونه های تحلیل به روش پرایس اکشن هستند، که به تمامی آنها خواهیم پرداخت.

پرایس اکشن چیست

پرایس اکشن کار چه کسی می باشد؟

تحلیل گران به سبک پرایس اکشن، چارت را بسیار ساده می بینند،

یعنی همه چیز را ساده بررسی می کنند و از تحلیل پیچیده و سخت جلوگیری می کنند.

با ترکیب اطلاعات به دست آمده از نوسانات قیمت بازار، حجم معاملات، الگوهای نموداری ورود و خروج به سبک پرایس اکشن به دست خواهد آمد.

برای بازار سهام، فارکس، طلا، فیوچرز و نفت می توانید از پرایس اکشن استفاده نمایید.

مطالب مرتبط: آموزش بورس و تحلیل تکنیکال

از مزایای تحلیل با پرایس اکشن چیست؟

  1. بدون هزینه می باشد، این موضوع از مهم ترین بخش پرایس اکشن می باشد که معامله گر نیاز ندارد نرم افزار خاصی را نصب کند. فقط با کندل ها، نمودارها می توانید اطلاعات خود را به دست بیاورید.
  2. از این روش در هر بازاری می توانید استفاده نمایید.
  3. سرعت بالایی دارد، تاخیر در تحلیل قیمت هیچ جایی ندارد و شما به گذشته ی بازار کاری ندارید.
  4. فقط تمرین بسیار زیادی نیاز دارد.

قانون (تلاش دوباره) چیست؟

زمانی که بازار سطحی را می شکند یا مسیر اصلاحی را انتخاب می کند، باز به آن سطح برمی گردد. وقتی قیمت به نقطه ای خاص برمی گردد، یا اصلاحی می شود یا رند را می شکند. در این شرایط تحلیل گر پرایس اکشن کاری نمی کند تا زمانی که بازار یکی از این 2 روش را برگزیند.

در این مرحله، منتظر دومین نقطه برای ورود می ماند. اگر در این مرحلهفروشندگان بازار قیمت را به کف جدید بکشانند، و در این مسیر شکست بخورند، کف دوقلو ایجاد می شود که در این مرحله نیز فروشندگان به خریداران تبدیل می شوند و قیمت بالا می رود.

یک مثال دیگر، اگر قیمت خط روند خود را بشکند و باز مجدد به روند شکسته شده برگردد، و بجای ادامه مسیر قبل خود برگردد و به شکست ادامه دهد، (تایید) صورت گرفته است.

پرایس اکشن چیست

مطالب آموزشی: فارکس

الگوهای پرایس اکشن:

در این بخش به الگوهای پرایس اکشن خواهیم پرداخت، یادگیری این الگوها برای هر پرایس اکشن کاری ضروری می باشد.

آموزش پرایس اکشن: الگویReversal Bar 

در الگویReversal Bar، قیمت حتی در حالت صعودی نیز پایین تر از Low کندل قبلی خود می باشد و از حمایت برخوردار است. حمایت تا حدی قوی هست که قیمت را بالاتر ببرد و باعث شود  بالای Low کندل قبلی بسته  شود. اولین نشانه در مورد احتمال حرکت بازگشتی صعودی می باشد.

برای حالت نزولی این الگو، بازار با سطح مقاومت قوی در بالای  High کندل قبلی روبرو خواهد شد. مقاومت در اینجا آنقدر قوی می باشد که باعث عقب نشینی خریداران می شود و در نتیجه فروشندگان قوی می شوند. تا اندازه ای که قیمت پایین تر از High کندل قبل بسته می شود.

شکل ظاهری الگو Reversal Bar

پرایس اکشن چیست

نحوه ترید براساس این الگو

معمولا در روند صعودی، باید بالای الگوی  Bullish Reversal Bar خرید نمایید.

در روند نزولی بایستی در پایین الگوی Bearish Reversal Bar بفروشید.

 پرایس اکشن چیست

الگوی Pin Bar

نام  این الگو Pinocchio Bar می باشد که دلیل انتخاب این اسم بخاطر شکل ظاهری آن می باشد و همانند دماغ پینوکیو دراز می باشد.

این الگو در حالت صعودی خود،سایه بلند را در پایین کندل داریم. ولی در حالت نزولی آن، سایه کندل در بالای آن قرار دارد.

پرایس اکشن چیست

شکل ظاهر الگوی پین بار:

پین بار تشکیل شده از یک بدنه ی کوچک و نباله بزرگ می باشد. برای یافتن پین بار کافیست به دنباله ی بلند آن دقت کنید.

شکل ظاهری این الگو کاملا گویای حرکات قیمتی بازار می باشد. بازار تا سطحی حرکت می کند و در انتها کل مسیر را خلاف جهت، تا رسیدن به قیمت باز شدن کندل، بر می گردد.

پرایس اکشن چیست